Prielaidos
Pagal infrastruktūrines ir gamtines aplinkybes Dargužiuose yra visos sąlygos pradėti plėtoti regioninį-kultūrinį turizmą bei tęsti ir plėtoti kultūrinį kolonializmą, kurį jau daugelį metų sėkmingai vysto centras periferijos atžvilgiu. Tos pačios sąlygos savo ruožtu praktiškai visiškai „numelioravo“ vietos iracionalų (nesuvoktą) identitetą – žmonės šiandien tapo praktiški, pragmatiški, nors išlaikė kolektyvinį poreikį kultūrinei veiklai, kurią bando realizuoti remdamiesi tais pačiais racionaliais paskaičiavimo principais: sėkminės organizuojamos kaip spektaklis kaimui, lyg patys kaimo gyventojai norėtų save nustebinti, lyg norėtų patys sau būti tuo kitu, kuris slypi anapus TV ekrano, ar atvyksta iš sostinės kaip kultūrinis produktas.
Socialinė nelygybė sudarė sąlygas kultūrinei segregacijai:
1. Aktyvūs-progresyvūs-racionalistai siekia kurti „gerovės aplinką“ su stereotipiniais kultūros atributais, atpažįstamais turistams: sūrininkų namai, nacionaliniu lygmeniu žinomo dailininko sodyba, amatų centro steigimas, kaimo bendruomenės namai.
2. Aktyvūs-tradicionalistai-iracionalistai siekia palaikyti tradicinius kolektyvinius veiksmus: laidotuvių apeigos, gyvulių gynimas į ganyklą pagrindine gatve, gegužinių giedojimai.
3. Pasyvūs-nihilistai-iracionalistai bendrauja tarpusavyje, svaiginasi, mėgaujasi gyvenimu, kuriuo bodisi vos prasiblaivę. Šiai grupei priklausantys žmonės turi vieną turtingiausių individualaus) iracionalumo potencialų.
Pastebimos ir tarpsegmentinės jungtys:
- 1-ą ir 2-ą grupę sieja noras institucionalizuoti (dar labiau racionalizuoti) savo kasdienius užsiėmimus ir sujungti savo pastangas – abejos grupės mato interesus vystant kultūrinius ryšius šia kryptimi: daugiausia tikimasi iš renovuojamo ir steigiamo Dargužių amatų centro, kuris apjungs ir visus namudininkus, ir tuos, kurie norėtų kažko pramokti, o galų gale tai bus bendra viešoji erdvė, kurioje jie galės rinktis, bendrauti.
- 1-ą ir 3-ą grupes sieja futbolas (jaunesniąją kartą) ir kiti masiniai renginiai; Dargužių amatų centro vaidmuo taip pat jungianti grandis.
- Iš dalies visas tris, bet labiausiai 2-ą ir 3-ą grupes sieja vietinis (istorinis) patriotizmas ir potenciali vienybė, kuria visi didžiuojasi.
1. Sudaryti palankias prielaidas gyventojų dvasinio gyvenimo kokybei atsirasti ir vystytis vietoje.
2. Aktyvinti pilnaverčius kultūrinius mainus tarp kaimo ir miesto, mažinti kaimo žmonių psichologinę-dvasinę priklausomybę nuo miesto kultūros (kultūrinės kolonizacijos).
3. Leisti pasireikšti lokaliam iracionaliam (kultūriniam-estetiniam) potencialui.
Uždaviniai
1. Stiprinti dar išlikusius sunkiai paaiškinamus kolektyvinės veiklos reiškinius:
1.1. Gegužinių giedojimai. Šia dar vis gyvybingai tradicijai sustiprinti ir palaikyti yra daug potencialo iš profesionalų, esančio miestuose ir norinčių save realizuoti gyvenimiškoje, o ne vien uždaroje kultūrinėje aplinkoje, pusės.
1.2. Daugiau hipergrafikos kaimelyje – šiuo metu yra pastebima kelių rūšių hipergrafika:
- reklama/veiklos pobūdžio nuorodos – „sūrininkų namai“, „pas staškorių“, „parduotuvė“...
- radikali vaizduotė – Daniliausko „nesąmonės“ ant namo
- graffiti
- kelio rodyklė pas kažką kieme – Valkininkai – Vilnius ar kažkas panašaus
- dominuoja šviesus gyvenamųjų namų koloritas.
Galėtų atsirasti: toponimų pavadinimai, pravardės, nuorodos į susibūrimo vietas, nieko nereiškiantys žodžiai ir/ar ženklai. Kaimas pradėtų skaitytis kaip tekstas, nebedominuotų reklama, atsirastų gyvybės – vaizduotės.
1.3. Gyvulių „stado“ gynimas pagrindine gatvele – galbūt čia ne tiek svarbus klausimo sprendimas, kiek to klausimo nuolatinis kėlimas...
2. Apsispręsti dėl racionalizuotų iracionalumo (bendravimo, kūrybos, estetikos) sklaidos formų reikalingumo ir/ar jas įgyvendinti
2.1. Dargužių amatų centras
2.2. sėkminės ir/ar kiti periodiškai vykstantys renginiai
2.3. bendruomenės namai
2.4. Bažnyčia
2.5. turizmo infrastruktūra
3. Ieškoti galimybių radikaliai atstatyti ir/ar pakeisti nusistovėjusius racionalius kolektyvinės aplinkos elementus iracionaliais (siūlomos galimybės, kurios gali būti pakeistos bet kuriomis kitomis, kurios būtų kolektyviai priimtinos). Žmonės turėtų ilgainiui suvokti, kad geriau gyventi savo susigalvotame absurde, nei kitų primetame – tai yra pagrindinis autonominės kultūros principas. Keletas iracionalių pasiūlymų pavyzdžių radikalioms galimybėms:
3.1. Burtis ir siekti Merkio vagos sukreivinimo – nes jos ištiesinimas melioracijos metu dvasiškai nuskurdino vietos žmones. Gerai būtų, kad žmonės ne tiek bandytų „atkurti“ buvusius vingius, bet tiesiog galėtų kolektyviai kurti galimybę „kreivinti“ Merkį pagal tai, kai jiems šiandien tai būtų gražiau. Labai įdomus ir kūrybiškas būtų privačios nuosavybės – žemės sklypų atsidalinimas.
3.2. Sekminės be spektaklio. Bendras šventes (Sekmines) organizuoti ne spektaklio forma (ant scenos), bet dalyvavimo forma – daugiau dalyvių ir mažiau (arba visai be) žiūrovų.
3.3. Įkurti savo vietinę televiziją/radiją ir kasdien bent valandą skirti bendruomenės žinių sklaidai po to, kai parduotuvė jau uždaryta. Siekti ne konkurencijos su parduotuve, kaip informacijos sklaidos centru, bet bendradarbiavimo, papildymo...pvz. kultūrinės programos, orų prognozės, horoskopų ir pan. Sugriauti pasitikėjimą vienintele ir nepakartojama nacionaline-korporacine žiniasklaida.
3.4. Prie Merkio įrengti Wilhelmo Reicho atrasto argono generatorių – debesų sklaidytuvą: vamzdžių sistema, nukreipta į dangų, ir kurios tikslas traukti seksualinę (gyvybės) energiją iš debesų ir ta energija „pakrauti“ Merkio vandenį. Tokiu būdu Dargužiuose dažniau švies saulė, o demografija sparčiai progresuos.
3.5. Atvirų durų dienos – vieni užeina pas kitus, ir taip visą dieną.
3.6. Futbolas. Dvišalio (bipoliariojo) futbolo aikštę perdaryti į trišalio futbolo aikštę ir taip sudaryti situaciją visai naujoms tarpusavio santykių (kad ir su tais pačiais Valkininkais, Čižiūnais, Žilinais) tradicijoms. Taip pat galbūt pavyktų išvengti ligšiolinės perskyros tarp „vyriško futbolo“ ir „moteriško“ tinklinio. Atsivertų galimybė ir pritraukti daugiau trišalio futbolo mėgėjų į Dargužius.
TRIŠALIO FUTBOLO TAISYKLĖS
Šio žaidimo esmė –agresijos ir konkurencijos (taip būdingos tiek normaliam futbolui, tiek bipoliariniam mąstymui) eliminavimas. Skirtingai nuo dvipusio (normalaus) futbolo komandos neskaičiuoja įspirtų įvarčių. Skaičiuojami tik praleisti įvarčiai ir laimi komanda, praleidusi jų mažiausiai. Toks žaidimas dekonstruoja mitinę normalaus futbolo bipoliarinę struktūrą, kurioje „mūsiškiai“ kaunasi su „kitais“, o teisėjas savo mimikomis demonstruoja esąs visiškai „neutralus“ – panašiai kaip žiniasklaida ir valstybinės struktūros, stebėdamos klasių kovą visuomenėje. Trišaliame futbole yra išsilaisvinama nuo skirstymo į herojus ir „lūzerius“, nes galimybių spektras labai išsiplečia.
Šešiakampis laukas yra suskirstytas į 6 lygiakraščius trikampius, kurių kiekvieni du priešpriešiniai yra skiriami atitinkamai kiekvienai iš trijų komandų. Trikampė zona be vartų vadinama priešakine, o su vartais – užpakaline. Komanda privalo saugoti savo vartus, kad į juos neįmuštų įvarčio. Agresija ir konkurencija yra eliminuojama dėl paprasčiausios priežasties – kad įmuštum įvartį privalai kažkaip susiderinti su trečiąja komanda. Dėl šios priežasties toks žaidimas yra labai priimtinas moterims, kurios paprastai vengia dalyvauti tradiciniame futbole. Bet kuris kooperavimasis sujungiant bendras pajėgas nugalėti vieną priešininką yra laikinas, nes ilgainiui kooperacija pradės megztis tarp pralaiminčios ir vienos iš ex-sąjungininkių. Čia laimės tie, kurie sugebės geriau ir greičiau susikalbėti, išraiškingiau valdys kūną ir kamuolį, o taip pat pagal pralaiminčios komandos atsitiktines simpatijas. Suvokiant, kad šis procesas bus laipsniškas, komanda kartais skils į priešpriešines dalis. Tokia situacija gali sudaryti sąlygas abiem likusioms komandoms susivienyti ir visiškai sužlugdyti trečiąją komandą. Trišalis futbolas – tai meistriškumo, įtikinėjimo ir psichogeografijos lydinys. Kai kamuolys išrieda už lauko ribų priešakinio lauko teritorijoje – kamuolį išmeta rankomis iš užribio to lauko komanda, jeigu ne jos žaidėjas išleido kamuolį į užribį. Priešingu atveju kamuolį išmeta žaidėjas komandos, kurios vartai yra arčiau tos vietos. Jeigu kamuolys išrieda į užpakalinio lauko užribį – jį grąžina į žaidimą vartininkas spirdamas laisvąjį smūgį. Bet jeigu paskutinis lietęs išriedėjusį kamuolį yra to lauko žaidėjas – tuomet kampinį kelia žaidėjas iš to lauko, kurio vartai yra arčiau. Pusapskritimis priešais vartus – tai baudos aikštelė, kurioje prasižengus besiginančios komandos žaidėjui yra skiriamas baudinys į vartus. Dirbtinos nuošalės taisyklė dar nėra pritaikyta.
Naujos galimybės: (individualios) idėjos/iniciatyvos
1. Sūrininkų namai, J. Daniliausko sodyba, – vietos ir tarpininkai bendruomenės susitikimams su miesto kultūros atstovais.
2. Keramika – galimybė dirbti aljanse su su apylinkėse esančiomis kūrybinėmis iniciatyvomis: Gojos kaimo keramikais (Dormantė), Krūminių kaimo plytininku Gintaru, Ąžuolų kaimo balto molio resursais, J. Daniliausko entuziazmu ir viso aplinkinio regiono mokyklinio amžiaus vaikais (edukacija), o taip pat ryšys su kitų regionų vaikais – iracionalios vaikų vaizduotės vystymas ir jos įkūnijimas lipdant žemę (molį). Kamo ryšys su regono dailės mokyklų kontingentu. Iš kitos pusės tai galėtų būti puiki jungtis su amatų centru. Tai paskatintų dar vienos žmogaus jutiminės-jausminės dimensijos (kuri yra tiesiogiai susijusi su žmonių tarpusavio santykių vystymu) vystymąsi – taktiliškumą.
3. Skatinti naujų autonominių kultūrinių vienetų kūrimąsi ir jų tarpusavio sąveiką nekonkurencinėmis formomis.
Principai
1. Dalyvauti. Žmonės (įskaitant ir valdžią) iš centro(ų), kitų regionų ir/ar miestų atvyksta ne tik kažką parodyti, ne tik į kažką pasižiūrėti, bet kažką kartu nuveikti. Nepalikti statistų.
2. Sudaryti situaciją. Žmonėms organizuotis ne pasiūlant/priimant pasiteisinančias jau parengtas iniciatyvas, bet persitvarkant situaciją, kurioje užgimtų nauji tarpusavio santykiai.
3. Puoselėti dvasinę ekologiją – vietos žmonės taip save dvasiškai nudrenavę, kad praktiškai blogiausia, kas gali atsitikti, tai užpildyti ją „kultūriniu produktu“. Drąsinti žmones daryti bet ką, kas kelia malonumą gyventi vietoje, nesidairyti, ar tai turi prasmės, „neimportuoti“ gatavų receptų.
4. Eksperimentuoti.
5. Kiek įmanoma daugiau bendravimo viešojoje erdvėje.
6. Bandyti problemas spręsti ne dialektiškai (išskaidant į priešybes ir ieškant kaltų), bet triolektiškai – ieškant trijų segmentų, jų tarpusavio sąveikų ir konfliktų, bei juos laipsniškai niveliuojant.
Redas Diržys