Atrodytų, kad pinigai – lyg gyvas organizmas, arba apie juos mes kalbame, lyg jie realiai egzistuotų.
Kažkada taip ir buvo, kai įsivaizduojam ant aukso maišo sėdintį karalių. Šiandien maišo nebėra, bet dar egzistuoja banke paslėptas aukso luitas. Bet tai nėra pinigai, tai aukso gabalas. Pinigai yra susitarimo reikalas. Kaip ir ekonomika.
Mano mylimas filosofas Bruno Latour pasiūlė pabandyti apibrėžti kurią nors mūsų gyvenimo sritį nenaudojant skaičių. Atrodo, kad tai neįmanoma. Paskutinius du šimtmečius žmonija skaičiavo ir skaičiavo, paskutinius du dešimtmečius kompiuteriai dar greičiau skaičiuoja. Atsirado naujas žodis – skaitmenizacija. Ir šios mintys jus pasiekia per skaitmeninį kompiuterį ir skaitmeniniu būdu. Paskutinį kartą laišką ranka rašiau Henrikui Gudavičiui į Aušrinės vienkiemį. Gavau irgi ranka rašytą atsakymą. Kad pasidalinčiau su kitais – suskaitmeninau, nuskenavau ir įkėliau į tinklalapį. Ratas užsidarė – viskas skaitmenizuota. Dar grįšim prie Latour pasiūlymo, dar bandysim kalbėti apie dabartį nenaudodami skaičių.
O dabar ir vėl apie pinigus. Tai nėra mano studijų objektas. Man tik įdomu, kaip pinigai užvaldo žmogų, kaip pinigai panaudojami dominuoti, monopolizuoti kitų gyvenimą? Man įdomu, kaip kuriami pinigai iš „oro“? Man įdomu sužinoti, kaip pinigai tampa valdymo įrankiu? Anksčiau valdė bizūnu, bet uždraudus fizines bausmes beliko pinigai. Kaip pinigai mane pajungia kito valiai. O per gyvenimą mane veda – nenumaldomas laisvės troškimas. Tad tariu sau, kad nenoriu turėti reikalų su tokiais pinigais. Noriu gyventi be pinigų. Kadangi visko pasidaryti pats negaliu, tai neišvengiamai bus pinigų pradžių pradžia – mainų ekvivalentas – gal tai bus „valanda“?
Kažkada su Indre Kleinaite (gyva.lt - įkvėpti kurti) svarstėme apie vietinių pinigų galimą atsiradimą Sūrininkų Namuose. Net ir pavadinimas jau buvo – 1 Spira (džiovinta). Tikiuosi, kad valgytojų-gamintojų bendruomenėje dar grįšime prie šios temos.
Pereisim prie liūdnos temos – apie neįgalumą. Apie šiuolaikinės valstybės neįgalumą spręsti klimato kaitos ir socialinės nelygybės klausimų. Tolerancija mus moko, kad ir neįgalūs turi teisę gyventi. Tad nebijokite, nesiruošiu versti valdžios. Bet ruošiuosi gerai apžiūrėti – ar tas karalius tik pusiau apsirengęs, ar visiškai nuogas?
2021-04-10
- Jūsų sūrininkas Valdas